سبد خرید
شخصیت نمایشی

7 نشانه اختلال شخصیت نمایشی

امتیاز post

اختلال شخصیت به طور کلی چه تعریفی دارد

اختلالات شخصیت شامل 10 بیماری روانپزشکی قابل تشخیص است که در پنجمین و جدیدترین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) شناسایی و توضیح داده شده است. هر کدام یک بیماری متمایز است که با ویژگی‌های شخصیتی تعریف می‌شود و می‌تواند به اندازه‌ای آزاردهنده باشد که در برقراری ارتباط سالم با افراد دیگر مشکل ایجاد کند و می‌تواند منجر به پریشانی یا اختلال قابل توجه در زمینه‌های مهم عملکردی شود.

اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یک وضعیت روانی است که با یک الگوی هیجانی شدید و رفتار جلب توجه مشخص می شود که از اوایل بزرگسالی شروع می شود و در موقعیت های مختلف خودش را نشان می دهد. اختلال شخصیت نمایشی یکی از 10 اختلال شخصیت شناخته شده در DSM-5 است. این اختلال به عنوان یکی از اختلالات شخصیت کلاستر B طبقه بندی می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده تقریباً 9٪ از جمعیت عمومی حداقل یک اختلال شخصیت دارند و اختلال شخصیت نمایشی تقریباً 2٪ تا 3٪ از جمعیت عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد.

اختلال شخصیت نمایشی
اختلال شخصیت نمایشی

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی

در برخی موارد، ممکن است متوجه نشوید که به اختلال شخصیت نمایشی مبتلا هستید، زیرا طرز تفکر و رفتار شما برای شما طبیعی به نظر می رسد. و ممکن است دیگران را به خاطر چالش هایی که با آن روبرو هستید مورد سرزنش قرار دهید. حال نشانه های این اختلال شخصیت به شرح زیر است:

  • فرد سعی در جلب توجه دارد.
  • فرد سریع احساساتش را تغییر می دهد.
  • فرد به صورت دراماتیک سعی میکند احساساتش را طوری بیان کند که دیگران او را باور کنند در صورتی که شاید فرد صداقتی نسبت به احساساتی که دارد، را از خودش بروز نمی دهد.
  • فرد تصمیمات عجولانه میگیرد.
  • فرد قبل از اینکه اقدامی انجام دهد فکر نمی کند
  • فرد برای اینکه جلب توجه کند، می گوید که می خواهد خودکشی کند.
  • افراد مبتلا یه اختلال شخصیت، انجام کارهای روتین خسته شان میکند و هیچ کاری را به پایان نمی رسانند و از موردی به موردی دیگر میپرند.

 نحوه تشخیص اختلال شخصیت نمایشی چگونه می باشد

در صورت وجود علایم، روانشناس بالینی ارزیابی فرد مشکوک به اختلال شخصیت نمایشی را با انجام یک شرح حال کامل روانشناختی آغاز می کند. اگرچه هیچ آزمایشی برای تشخیص اختلالات شخصیتی وجود ندارد، روانشناس ممکن است از بررسی های تشخیصی مختلفی استفاده کند تا نشانه های بیماری جسمی را رد کنند.

تشخیص شخصیت نمایشی
تشخیص شخصیت نمایشی

روانشناسان بالینی ابتدا فرد مشکوک به اختلال شخصیت نمایشی را از لحاظ جسمی مورد ازریابی قرار می دهد تا وجود بیمارهای جسمی را رد کند و سپس از روشهای درمانی ویژه و طراحی شده برای فرد دارای اختلال شخصیت نمایشی استفاده می کنند.

نحوه درمان اختلال شخصیت نمایشی

به طور کلی، افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی این باور را ندارند که به درمان نیاز دارند. آنها همچنین تمایل دارند احساسات خود را اغراق کنند و از روتین بیزارند، که پیروی از یک برنامه درمانی را برایشان دشوار می کند. با این حال، اگر افسردگی که احتمالاً با از دست دادن یا یک رابطه شکست خورده همراه است یا مشکل دیگری ناشی از تفکر و رفتار آنها باعث ناراحتی آنها شود، ممکن است به همین دلیل دنبال کمک جهت درمان باشند.

روان درمانی تحلیلی به طور کلی یک نوع روش درمان انتخابی برای اختلال شخصیت نمایشی است. هدف از درمان کمک به فرد برای کشف انگیزه‌ها و ترس‌های مرتبط با افکار و رفتارش و کمک به فرد برای یادگیری برقراری ارتباط مثبت با دیگران است. ممکن است جهت درمان فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی که علایمی مثل افسردگی و اضطراب دارد از دارو درمانی نیز استفاده شود.

عوارض داشتن اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی می تواند بر روابط اجتماعی یا عاطفی فرد و نحوه واکنش فرد به شکست تاثیر بگذارد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی نسبت به افراد عادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

عوارض شخصیت نمایشی
عوارض شخصیت نمایشی

آیا می توان از بروز اختلال شخصیت نمایشی جلوگیری کرد

اگرچه ممکن است پیشگیری از این اختلال امکان پذیر نباشد، اما درمان می تواند به فردی که مستعد ابتلا به این اختلال است اجازه دهد تا راه های موثرتری برای مقابله با موقعیت هایی که برایش پیش می آید را فرا بگیرد.

چشم انداز افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی

بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال می توانند از نظر اجتماعی و محل کار به خوبی عمل کنند. با این حال، کسانی که موارد شدید دارند، ممکن است مشکلات قابل توجهی را در زندگی روزمره خود تجربه کنند. بسته به مورد، اختلال شخصیت نمایشی ممکن است بر توانایی افراد برای داشتن یک شغل، حفظ رابطه یا متمرکز ماندن بر اهداف زندگی تاثیر گذار باشد. همچنین ممکن است باعث شود که دایما به دنبال ماجراجویی باشند و آنها را در موقعیت‌های خطرناک قرار دهد.

همچنین در صورت ابتلا به اختلال شخصیت نمایشی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستند. این اختلال می تواند بر نحوه مدیریت شکست و ضرر تاثیر بگذارد. همچنین زمانی که به آنچه می خواهید نمی رسند، می توانند احساس ناامیدی بیشتری در آنها ایجاد کنند. اگر علایم اختلال شخصیت نمایشی دارید، به خصوص اگر در زندگی روزمره و کار یا توانایی شما برای داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش اختلال ایجاد کند، باید با یک رونشناس بالینی صحبت کنید.

چگونه اختلال شخصیت نمایشی بر روابط تاثیر می گذارد

اختلال شخصیت نمایشی می تواند کنترل احساسات را برای فرد سخت کند. یک فرد ممکن است به راحتی صبر خود را از دست بدهد یا نسبت به انتقاد و طرد شدن بسیار حساس باشد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی ممکن است آسیب های دوران کودکی و یا شکست های عاطفی در زمانی که همه چیز اشتباه بوده را تجربه کرده باشند.

روابط شخصیت نمایشی
روابط شخصیت نمایشی

چرا افراد دارای اختلال شخصیت نمایشی دروغ میگویند

اختلال شخصیت نمایشی با رفتار نمایشی و توجه جویانه مشخص می شود. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی اغلب برای جلب توجه دروغ می گویند و در موارد شدید، ممکن است این دروغ ها به حدی باشد که دیگر همه آن را باور می کنند.

آیا اختلال شخصیت نمایشی بی بند و باری جنسی به بار می آورد

زنان مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی در اغراق کردن نیازهای خود به مردان مورد نظرشان بسیار ماهر عمل می کنند و در عین حال ماهیت واقعی جنسی خود را پنهان می کنند. آنها اغلب به دنبال کنترل شریک زندگی خود هستند به طوری که او را از طریق احساس عاطفی اذیت می کنند. گرچه به ظاهر به نظر می رسند آنها با رفتار اغواگرانه خود دنبال ارتباط جنسی هستند ولی در واقع آنها فقط دنبال ارضا نیاز به توجه در خود هستند و دنبال ارتباط جدی نیستند.

آیا افراد مبتلا به شخصیت نمایشی دارای شخصیت منفعل مهاجم هستند

افراد دارای اختلال شخصیتی نمایشی دارای شخصیت منفعل مهاجم هستند که ظرفیت خاصی برای انکار هر فکری به جز سطحی ترین و جذاب ترین افکار دارند. آنها با احتیاط چیزهای بد را نادیده می گیرند حتی اگر برای دیگران به وضوح قابل مشاهده باشد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی کمال گرا نیستند، آنها بیشتر شبیه افراد کمال گرا هستند

خشونت در شخصیت نمایشی
خشونت در شخصیت نمایشی

چگونه با اختلال شخصیت کنار بیاییم

تقریباً 9 درصد از جمعیت عمومی دارای اختلال شخصیت هستند. علیرغم شیوع بالا، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی نمی دانند که این اختلال را دارند، چه رسد به اینکه بدانند چگونه با آن کنار بیایند. طبق تعریف، یک اختلال شخصیت شامل یک یا چند ویژگی شخصیتی بیمارگونه است که آسیب قابل توجهی در زندگی فرد ایجاد می کند. ویژگی ها باید در طول زمان پایدار و در موقعیت ها ثابت باشند. یادگیری نحوه کنار آمدن با اختلال شخصیت کلیدی برای بهترین عملکرد شماست. با پشتیبانی حرفه ای از سوی یک روانشناس، می توانید یاد بگیرید که چگونه تمام جنبه های زندگی خود را مدیریت کنید.

مهم نیست که چه نوع اختلال شخصیتی دارید، یکی از کلیدهای موفقیت در کار این است که الگوهای خود را بشناسید. مشکلات عاطفی مرتبط با اختلال شخصیت ممکن است باعث شود که برای تسکین فوری به مهارت های مقابله ای ناسالم روی آورید. استفاده از مواد مخدر یا الکل، سیگار کشیدن، پرخوری یا آسیب رساندن به خود تنها تعدادی از راهبردهایی هستند که ممکن است وسوسه شوید در زمان سختی به آنها روی آورید. یکی از نشانه های اختلال شخصیت، مشکلات بین فردی است. هر اختلال شخصیتی در رابطه با یک چالش کمی متفاوت است.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی تلاش می کنند تا در مرکز توجه دیگران باشند. آنها به تایید دیگران وابسته هستند تا احساس خوبی داشته باشند. آنها بسیار مراقب ظاهر خود هستند و ممکن است غیرصادقانه، سطحی، بیش از حد جذاب یا به طور نامناسب اغوا کننده به نظر برسند. رفتار آنها می تواند مردم را دفع نمایید که برای آنها بسیار ناراحت کننده است. و هر چه آنها بیشتر احساس طرد شدن کنند، ممکن است حالشان بدتر شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به طور کلی اختلال شخصیت نمایشی را بررسی کردیم و موارد و جزییات آن را مورد بررسی قرار دادیم، این مقاله به شما کمک میکند تا با نشانه های اختلال شخصیت نمایشی آشنایی داشته باشید و اگر شما نشانه های آن را داشته باشید می توانید با نکات مطرح شده در این مقاله بر نشانه ها غلبه کنید.

امیدواریم که اطلاعات مفیدی را به شما کاربران گرامی ارایه کرده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون رو در بخش دیدگاه های سایت، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. در وبسایت مهدی خلیلی بهترین مطالب آموزشی روانشناسی قرار داده خواهد شد. امیدواریم از این مطالب آموزشی روانشناسی استفاده لازم را ببرید. مقاله اختلالات شخصیت هم بسیار خواندنی است. پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام مهدی خلیلی

 

5 comments

  1. عالی بود 👌🏻

  2. بسيار جالب و در عين حال عجيب. ممنون 👌

  3. عالی بود.

  4. افراد زیادی اینطوری هستند و برای دریافت توجه بیشتری از دیگران هر کاری می‌کنند، درسته که خودشون در اثر ناکامی افسرده می‌شوند ولی به سرعت یک سوژه ی معصوم یا مشکل دار دیگر را برای جلب توجه پیدا می‌کنند، آن اشخاصی که به حکم خویشاوندی یا ازدواج محکوم به زندگی با آن‌ها هستند بیشتر آسیب می‌بینند. البته جنسیت و نوع شخصیت و حتی قوم و بوم شخص در میزان آسیب رساندنش به دیگران فرق دارد، شاید یک زن نمایشی فقط عشوه گری کند اما یک مرد نمایشی در صورت نرسیدن به خواسته اش خشونت کند.

  5. یکی از آشنایان ما با دختری ازدواج کرده بود که از نظر همه خیلی زیبا و دوست داشتنی و مهربان بود، ولی شوهرش بشدت ناراحت بود و در صدد طلاق، رفتار دختر بسیار با عشوه گری و جلب توجه و مهربانی زیاد و شاید ساختگی برای همه، همراه بود و این برای بعضی خوشایند بود اما برای بعضی که نزدیک تر بودند غیر قابل تحمل. همسرش او را دروغگو می‌نامید و وقتی حرف از جدایی می‌زد دختر تهدید به خودکشی می‌کرد ، یک بار شوهرش بعد از جر و بحثی در حال مسافرتی بود که دختر به او زنگ زد که حالا خودم را می‌کشم، بیچاره با سرعت صدها کیلومتر برگشت و دیده بود که خانمش دارد می‌خندد و خوشحال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo