سبد خرید
اختلال بدشکلی بدن

اختلال بدشکلی بدن یا BDD به 5 علت

امتیاز post

اختلال بدشکلی بدن یا(BDD)چیست

اگر بخواهیم بطور کلی یک توضیح جامع درباره اختلال بدشکلی بدن یا بد شکل انگاری ارایه بدهیم می‌توان گفت اختلال بدشکل بدن یا بد شکل انگاری یک اختلال مزمن روانی است که در آن شخص همیشه احساس می‌کند صورت و یا اندام نافرمی دارد و کاملا بی دلیل احساس عیب در بدن خود می‌کند. این در حالی است که فرد نقص بسیار ریز و کوچکی دارد و در بسیاری موارد مشاهده شده که فرد حتی همان ایراد جزعی را نیز ندارد و این بد شکل دیدن خود تنها ساخته ذهن فرد و تصورات اوست.

در این موارد فرد به قدری ایرادات و یا حتی خیالات خود را بزرگ می‌بیند که از حضور در جمع و حتی ارتباط برقرار کردن با دیگران گریزان است. اختلال بدشکلی بدن منجر می‌شود فرد ساعت ها به ایرادات خیالی خود فکر کند و به دنبال راه حل هایی از جمله مراکز زیبایی و یا ورزش های افراطی برای حل مشکل و رسیدن به زیبایی طی کند. در واقع می‌توان گفت فرد حساسیت های روانی پیدا می‌کند و از زندگی روزمره خود جا می‌ماند و اگر اختلال بدشکلی بدن درمان نیابد همچنان با فرد باقی میماند.

در واقع به اختلال بدشکلی بدن بیماری بدشکلی هراسی نیز گفته می‌شود که به طور مستقیم به ترس ناشی از ایرادات جسمی اشاره می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده اختلال بدشکلی بدن که با کاهش سطح زندگی و خودکشی های بسیار همراه بوده است. اختلال بدشکلی بدن در ایران زنان بیشتری را نسبت به مردان درگیر کرده است.

اختلال بدشکلی بدن
اختلال بدشکلی بدن

تاریخچه اختلال بدشکلی بدن (BDD)

چیزی در حدود ۱۰۰ سال پیش امیل کراپلین در طی تحقیقات گسترده خود اختلال بدشکلی بدن یا بیماری بد شکل انگاری را شناسایی کرد و در آن زمان این بیماری را هراس و یا ترس از بدریختی نام گذاری کرد. پس از آن آقای پیر ژانه تغییراتی در اسم این بیماری ایجاد کرده و آن را وسواس شرم از بدن نامگذاری کرد. آقای فروید در نوشته های خود از فردی نام می‌برد که وسواس بیماری نسبت به بینی خود دارد. این اصطلاح تا سال ۱۹۸۰ به طور رسمی شناسایی نشده بود و در نسخه چهارم راهنمای تشخیص بالینی DSM این اختلال شناسایی شد.

علایم و نشانه های افراد مبتلا به بد ریخت انگاری (BDD)

به طور کلی می‌توان گفت اختلال بدشکلی بدن دارای نشانه های مشترک بسیاری با بیماری اختلال وسواس میباشد اما علاوه بر تمام آن ویژگی ها دارای علایمی چون افسردگی و فرار و گریز از اجتماع و ترس از حضور در جمع نیز است. می‌توان گفت افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن از همه قسمت های خود می‌توانند نقصی پیدا کنند اما معمولا نقاطی که بیشتر مورد توجه آنها قرار می‌گیرد صورت، مو، معده، ران و باسن هستند.

برای مثال ناراحتند که چرا ابروهایم همسان نیستند و یا چرا فلان عضو صورتمان نقص دارد و یا پوستمان زشت است. چرا موهایمان فلان رنگ است. چرا صورتمان چین و چروک دارد. چرا رانهایمان ترک خورده و…

علایم اختلال بدشکلی بدن
علایم اختلال بدشکلی بدن

این افراد بطور دایم خود را زشت می‌انگارند و از حضور در جمع گریزانند بطور دایم به در کلینیک های زیبایی دنبال ایجاد تغییراتی در بدن خود هستند در صورتی پزشکان معتقدند چیزی در حدود ۴۰٪ آنها نقصی ندارد و یا نقص آنان بسیار جزیی است.

تشخیص اختلال بدشکلی بدن

متن پایین در این امر به شما کمک خواهد کرد

  • چک کردن طولانی مدت و مداوم خود و توجه کردن بی دلیل به عیب و نقص های خیالی در آینه و یا ترس از آینه و فرار از نگاه کردن در آن
  • بی علاقگی و یا فرار از قرار گرفتن در عکس های دسته جمعی خانوادگی، دوستانه …
  • بی علاقه بودن به حضور در طول روز در اماکن مختلف
  • استفاده از لوازم آرایش و یا وسایل مخصوص برای کاهش عیب مورد نظر
  • فرار از شرکت در اماکنی چون مدرسه، محل کار، فروشگاه ها و…
  • توجه افراطی به توجه یا عدم توجه از سوی اشخاص
  • اهمیت بیش از حد به نظرات دیگران در مورد بدن و یا صورت خود
  • انجام هرگونه عمل زیبایی و ادامه یافتن نارضایتی
  • تلاش بیش از حد برای خوب دیده شدن
  • ورزش ها و امور مربوط به بدن به صورت بیش از حد
  • آیا در پایان از خود راضی هستید؟ و از وجود خود لذت میبرید؟
تشخیص اختلال بدشکلی بدن
تشخیص اختلال بدشکلی بدن

دلایل اختلال بدشکلی بدن (BDD):

دلایل به وجود آمدن اختلال بدشکلی بدن نیز مانند بسیاری دیگر از اختلال ها همچنان ناشناخته باقی مانده است اما به طور کل از دلایل به وجود آمدن اختلال بدشکلی بدن موارد زیر را نام برد:

ساختار تجارب شخصی فرد از دلایل مهم برای اختلال بدشکلی بدن است. همچون بسیاری از اختلال های دیگر وراثت و ژنتیک تاثیر زیادی بر اختلال بدشکلی بدن دارد. پس از این موارد می‌توان گفت آسیب هایی که در گذشته بر فرد متحمل شده، بی توجهی هایی که در کودکی، بلوغ و یا حتی هم اکنون شامل حال وی شده و همچنین سوء استفاده هایی که ممکن است از وی شده باشت می‌تواند در ایجاد اختلال بدشکلی بدن تاثیر گذار باشد.

اطرافیان تاثیر بسزایی در به وجود آمدن این بیماری دارند، وجود اطرافیانی که دایم به دنبال انتقاد از خود و یا دیگران اند می‌تواند به شخص آسیب برساند. جامعه و محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند باعث به وجود آمدن یکسری معیارها می‌شود و این معیار ها باعث می‌شوند تا احتمال ابتلا فرد به اختلال بدشکلی بدن افزایش یابد. وجود شخصیت هایی با اعتماد به نفس پایین و ناکافی و در نقطه مقابل آن وجود افرادی با شخصیت کمال‌گرا و ریز بین می‌تواند باعث اختلال بد شکل بینی بدن شود.

و در آخر یکی از دلایلی که باعث اختلال بد شکل بینی بدن می‌شود و تنها خود فرد در آن دخیل است اعتماد به نفس پایین، احساس ناکافی بودن، نازیبا بودن، بی توجهی به خود است. اما به طور کلی می‌توان گفت که تشخیص اختلال بد شکل بینی بدن کار سختی است زیرا افرا به دلیل ترس ها، نگرانی ها، اضطراب ها و خجالت کشیدن از دیگران سعی بر پنهان کردن اختلال بدشکلی بدن دارند.

نشانه های اختلال بدشکلی بدن
نشانه های اختلال بدشکلی بدن

درمان اختلال بدشکلی بدن BDD

در طی سال ها هنوز درمان قطعی برای اختلال بدشکلی بدن پیدا نشده و تلاش های پزشکان و روانشناسان هنوز که هنوزه به طور کامل به ثمر نشسته اما درمانگران با برخی شیوه ها به تشخیص و در نهایت درمان اختلال بدشکلی بدن کمک می‌کنند. در این حالت درمانگران پس از تشخیص اختلال و شدت و میزان آن می‌توانند با استفاده از یک و یا چندین شیوه درمان به بهبود فرد کمک کرده و آن را درمان کنند.

دارو درمانی اختلال بدشکلی بدن 

استفاده از داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRIها که برای درمان افسردگی و اختلالات عصبی شبیه به هم مانند اختلال وسواس فکری- اجباری تجویز می‌شوند، تاثیر بسیاری در کنترل این بیماری دارد. داروهایی مثل آریپی پرازول، الانزاپین یا پیموزاید از حیاتی ترین و مورد استفاده ترین داروها برای درمان بیماری بدشکلی بدن به شمار می آیند.

روان درمانی اختلال بدشکلی بدن 

مناسب ترین روش روان درمانی برای درمان این اختلال، رفتار درمانی شناختی میباشد که تلاش می کند تا بتواند فرد را درمان کند. با استفاده از این روش، افراد می آموزند که فکر و نگرش خود را تغییر داده و از این روش، از کاری های اجباری جلوگیری کنند. کمک هایکه درمان شناختی رفتاری به بافراد می‌کند عبارتند از:

درمان اختلال بدشکلی بدن

درمان اختلال بدشکلی بدننگرش های منفی، بازخورد های عاطفی و رفتار های پر تنش را درطی دوران زندگی تشخیص دهد و بتواند آنها را تغییر دهند. نگرش منفی خود را از راهای صحیح تفکر و یادگیری امتحان کند. شیوه های نو و مناسب را برای کنترل نگرش های خود پیدا کند. روش های مناسب برای بهبود سلامت روانی خود را یاد گرفته و به کار ببندد. درمان اختلال بدشکلی بدن با به کار بردن شیوه های درمان الخصوص با پی بردن به اولین علایم این بیماری می‌تواند به درمان و بهبود تقریبا بالایی دست یابد.

درمان از طریق مواجه و بازداری از پاسخ

با استفاده از این تکنیک، درمانگر با توجه به شرایط واقعی زندگی فرد، تلاش می‌کند تا به فرد نشان دهد دیدگاه و نگرشی که نسبت به خود دارد دیدگاه درستی نیست و راجب خود و ویژگی های خود اشتباه فکر می‌کند و از این راه به درمان و در نتیجه بهبود شخص کمک می‌کند.

درمان با استفاده از گروه های همسالان و خانواده فرد

بهره گیری از تلاش‌های گروهی و افزایش اطلاعات خانواده‌ها و نزدیکان راجب علایم این بیماری، تشخیص و در نهایت درمان اختلال بدشکلی بدن باعث می شود تا فرد سریع و بهتر بتواند درمان شود و به زندگی تقریبا عادی باز گردد.

درمان اختلال بدشکلی بدن
درمان اختلال بدشکلی بدن

بستری شدن در بیمارستان

بستری شدن آخرین و نهایی ترین راه درمان اختلال بدشکلی بدن است و تنها زمانی تجویز می‌شود که فرد از لحاظ روحی و روانی در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته باشد. در واقع می‌توان گفت زمانی تجویز می‌شود که هیچ یک از درمان هایی که در بالا نام برده شده موثر واقع نشده باشد و بیمار نسبت به آن پاسخ نداده باشد و دیگر حتی توانایی انجام امور روزمره خود را نداشته باشد و یا این که فرد در مواردی به خودکشی هم فکر می کند.

در این گونه موارد برترین راهی را که درمانگر می تواند توصیه کند بستری شدن در بیمارستان و کنترل مداوم شخص است تا زمانی که بتواند درمان شود و برای خود و دیگران مشکلی ایجاد نکند.

امیدواریم که اطلاعات مفیدی در خصوص اختلال بدشکلی بدن به شما کاربران گرامی ارایه کرده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون رو در مورد اختلال بدشکلی بدن در بخش دیدگاه های سایت، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. در وبسایت مهدی خلیلی بهترین مطالب آموزشی روانشناسی قرار داده خواهد شد. امیدواریم از این مطالب آموزشی روانشناسی استفاده لازم را ببرید. مقاله اختلال تغذیه هم بسیار خواندنی است. پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام مهدی خلیلی

6 comments

  1. تفاوت قائل شدن بین این اختلال و بقیه ی چیزها مثل عدم اعتماد به نفس چطوری ممکنه ؟ چون اغلب مردم احساس می‌کنند که یک جایی از صورت یا بدنشون خوب نیست و ازش خجالت می‌کشند.

    1. عدم اعتماد به نفس ناشی از همین موضوع است که در نهایت به شکل اختلال بدشکلی بدن هم دیده می شود

      1. ممنون از شما 🙏

  2. نازلی

    اگه واقعا چنین عیوبی باشه چی؟ نباید احساس خجالت کنیم مثلاً در مهمانی و اینها؟

    1. این بخشی از مفهموم پذیرش خود است که باعث احساس ارزشمندی می شود پس اگر شما احساس خجالت می کنید بخاطر چیزی که هستید بیشتر به این مقوله باید بپردازید

      1. نازلی

        بله درسته ، چون مردان و زنانی هم هستند که با وجود داشتن عیوب ظاهری خیلی راحت در جمع و فضای مجازی ظاهر می‌شوند و مطلب و عکس و فیلم می‌گذارند با حضور خودشون. اگه اونها هم بخاطر زشتی ظاهری و یا تصورش هیچ کاری نکنند ، هیچ محتوایی تولید نمی‌شد و هیچکس جایی نمی‌رفت.
        اما برای همه راحت نیست. جزو سخت‌ترین کارهاست برای من.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo