سبد خرید
شفای کودک درون

شفای کودک درون با 10 نکته مهم

امتیاز post

شفای کودک درون مطلب بسیار جذاب و خواندنی است که به شما عزیزان مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم. شفای کودک درون از مهمترین نکات در روانشناسی TA می باشد.

هرکسی کودک درون منحصر به فرد خودش را دارد. شما ممکن است این کودک درون را به عنوان تصویری مستقیم از خود در سال‌های ابتدایی زندگی‌تان، مجموعه‌ای از رفتارها در مراحل رشد که طی کرده‌اید، یا نمادی از رؤیاهای جوانی و بازیگوشی خود ببینید.

دکتر دیانا راب، نویسنده، روانشناس و محقق توضیح می‌دهد که آگاهی داشتن نسبت به کودک درون می‌تواند به شما کمک کند تا به سال‌هایی که سرخوش و بی دغدغه بودید فکر کنید. “ارتباط با شادی‌ها و لذات دوران کودکی می‌تواند راهی عالی برای مقابله با شرایط سخت باشد”.

هرچند همه دوران کودکی‌شان را با بازی و سرگرمی ارتباط نمی‌دهند. اگر بی‌توجهی، آسیب روانی یا سایر دردهای احساسی را تجربه کرده‌اید، ممکن است کودک درون شما ضعیف، آسیب پذیر و نیازمند به محافظت کردن به نظر برسد. شاید این درد را در اعماق وجودی خود قرار داده‌اید و آن را پنهان کرده تا از خود محافظت کنید – محافظت از خود اکنون و کودکی که قبلاً بوده‌اید.

مقدمه شفای کودک درون
مقدمه شفای کودک درون

پنهان کردن درد، آن را درمان نمی‌کند در عوض اغلب اوقات در زندگی بزرگسالان ظاهر می‌شود و به عنوان پریشانی در روابط شخصی یا به‌ صورت مشکل در برآورده ساختن نیازهایتان ظاهر می‌شود. تلاش برای بهبود کودک درونتان می‌تواند به شما در حل کردن برخی مسایل کمک کند.

فراموش نکنیم که کودک درون، هسته اصلی احساسات است. توجه به این بخش از ساختار روانی، به ما کمک می‏کند بتوانند احساسات خود را راحت تر ابراز کنیم.

شفای کودک درون شما ممکن است کاری زمان بر باشد ، اما این هشت نکته نقطه شروع خوبی برای شفای کودک درونتان است.

پذیرش کودک درون

برای شفای کودک درون ابتدا کودک درون خود را قبول کنید، برای شروع شفای کودک درون، ابتدا باید حضور کودک درون خود را قبول کنید.

همان‌طور که کیم ایگل، درمانگر خانواده در کاردیف، کالیفرنیا اشاره می‌کند، هر کسی می‌تواند با کودک درون خود ارتباط بگیرد – اگر او آماده کشف رابطه با کودک درون خود باشد. اگر نسبت به ایده کاوش در گذشته مشکوک یا مقاوم هستید، شروع فرآیند شفای کودک درون شما سخت‌تر خواهد بود.

اگر کمی عجیب یا ناخوشایند به نظر می‌رسد که تصور کنید قرار است با کودک درون خود مواجه شوید ، سعی کنید درباره موضوع شفای کودک درون خود به عنوان یک فرایند در جهت کشف خود فکر کنید. از راه شناخت کودک درون خود به شناخت بهتر خود امروز می‌رسید.

پذیرش و شفای کودک درون
پذیرش و شفای کودک درون

به طور مختصر اگر بخواهیم بگوییم، وجود کودک درون خود را کنار بگذارید و فقط به چند تجربه کلیدی دوران کودکی فکر کنید. در حالی که برخی احتمالاً مثبت بودند، تعداد دیگر ممکن است شما را ناراحت یا غمگین کنند.

شاید شما امروز هنوز درد روحی ناشی از آن رویدادهای ناخوشایند آن دوران را تحمل می‌کنید.

فرایند شناخت کودک درونی‌تان عمدتاً شامل شناخت و پذیرش مواردی است که در دوران کودکی برای شما درد و ناراحتی ایجاد کرده است. بیرون کشیدن این آسیب‌ها و بررسی آن‌ها در آرامش می‌تواند به شما در درک تأثیر آن‌ها کمک کند.

با این حال، پیدا کردن این آسیب‌ها برای بسیاری از افراد کمک‌کننده است، حتی آرامش بخش است، از مورد خطاب قرار دادن کودک درون خود به مثابه یک فرد زنده لذت ببرید، بنابراین از امتحان کردن آن نترسید و آزادانه در جهت شناخت کودک درونتان تلاش کنید.

شفای کودک درون امری زمانبر است پس صبر داشته باشید.

به حرف‌های کودک درون خود گوش دهید

یکی از روش های شفای کودک درون گوش دادن به آن است. پس از باز شدن درهای ارتباطی با کودک درونتان، مهم است به احساساتی که در پی آن می‌آید گوش فرا دهید.

ایگل توضیح می‌دهد: “این احساسات اغلب در موقعیت‌هایی ایجاد می‌شوند که باعث ایجاد احساسات شدید، ناراحتی یا آسیب‌های قدیمی می‌شود. ”

ممکن است متوجه احساساتی از این قبیل شوید:

  • عصبانیت از جمله نیازهای برآورده نشده است
  • ترک یا طرد شدن
  • ناامنی
  • آسیب‌پذیری
  • گناه یا شرم
  • اضطراب

اگر بتوانید این احساسات را در وقایع خاص دوران کودکی ردیابی کنید، ممکن است متوجه شوید که موقعیت‌های مشابه در زندگی بزرگسالی شما باعث ایجاد واکنش‌های مشابه می‌شود.

شفای کودک درون با گوش کردن به آن

در اینجا یک مثال آورده شده است:

شریک زندگی شما ناگهان مشغول کار می‌شود و وقت کافی برای شب بزرگی که برنامه ریزی کرده‌اید ندارد. در حالی که می‌دانید او همیشه ترجیح می‌دهد وقت خود را با شما بگذرانند ، باز هم احساس طردشدگی و ناامیدی به شما دست می‌دهد.

شفای کودک درون با گوش کردن
شفای کودک درون با گوش کردن

ناامیدی شما به شکل کودکانه‌ای ظاهر می‌شود، با نشان دادن این رفتار که به اتاق خود می‌روید و در را محکم می‌کوبید.

در نظر گرفتن آنچه از دید کودک درون شما اتفاق افتاده است می‌تواند بینش ارزشمندی را در این سناریو ارایه دهد.

متوجه می‌شوید که نیاز ناگهانی شریک زندگی‌تان به کارش باعث می‌شود همان احساسی را داشته باشید که والدین شما به دلیل مشغله زیادی که داشتند برنامه‌ها، مناسبت‌های اجتماعی که برای بازی کودکان ترتیب داده شده بود یا حتی جشن تولد شما را لغو کردند.

در نتیجه فرصت نداشتن شریک زندگی‌تان دقیقاً یادآور آن روزهای کودکی شما است و رفتار والدینتان با شما است.

به این ترتیب، گوش دادن به احساسات کودک درونی‌تان و اجازه دادن به آن‌ها به جای کنار زدن آن‌ها، می‌تواند در تشخیص و تأیید ناراحتی‌هایی که تجربه کرده‌اید به شما کمک کند – این اولین گام اساسی در جهت بهبود آن است.

همانطور که ذکر گردید گوش دادن به کودک درون منجر به شفای کودک درون خواهد شد.

نوشتن نامه‌ای به کودک درون برای شفای کودک درون

یکی از راهکار های شفای کودک درون همانطور که مشخص است نوشتن نامه به کودک درون است. دکتر کریستین راب روانشناس بالینی، برای شروع گفتگو و شروع روند درمان، نامه نوشتن به کودک درون را توصیه می‌کند.

ممکن است درباره خاطرات دوران کودکی از منظر بزرگسالان خود بنویسید و بینش یا توضیحی برای شرایط ناراحت کننده‌ای که در آن زمان نمی‌فهمیدید ارایه دهید.

شاید نمی دانستید چرا برادر شما همیشه سرتان فریاد می‌کشید و اسباب‌بازی‌های شما را خراب می‌کرد ، با وجود این یاد گرفتید که از او بترسید. اگر از آن زمان متوجه شده‌اید که او مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، ممکن است خشم او برایتان معنا پیدا کند.

به اشتراک گذاشتن این مکاشفه با کودک درونتان می‌تواند به تسکین برخی از این دردهای طولانی مدت کمک کند.

نوشتن نامه‌ برای شفای کودک درون
نوشتن نامه‌ برای شفای کودک درون

همچنین نامه نوشتن به کودک درون می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که پیام‌های اطمینان بخش، همراه آسایش را ارایه دهید.

چند سؤال می‌تواند به ادامه گفتگو کمک کند

  • “چه احساسی دارید؟”
  • “چگونه می‌توانم از تو حمایت کنم؟”
  • “از من چی میخوای؟”

تمرکز بر این سؤالات اغلب منجر به پاسخ می‌شود، اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک درون شما احساس امنیت و آرامش کند.

شاید شما نیز اولین بار اسم کودک درون در دورههای آموزشی تحلیل رفتار متقابل (T.A) به گوشتان خوره باشد.

در ادامه میخواهیم به بررسی روشهایی بپردازیم که به ما کمک میکند تا رشد و پرورش کودک درونمان، با جدیت بیشتری دامه پیدا کند.

برای شفای کودک درون مدیتیشن و مراقبه کردن را امتحان کنید

سوالاتی که از کودک درون خود پرسیده‌اید؟ مدیتیشن می‌تواند یک روش عالی برای نزدیک شدن به کودک درون باشد. مدیتیشن فواید زیادی برای سلامت جسمی و روحی دارد، اما برخی از آن‌ها مستقیماً به کار بر روی کودک درون مربوط می‌شود.

مدیتیشن، خودآگاهی ذهنی را افزایش می‌دهد و به شما می‌آموزد به احساساتی که در زندگی روزمره ایجاد می‌شود توجه بیشتری داشته باشید. ذهن آگاهی بیشتر درباره احساساتتان باعث می‌شود هنگام موقعیت‌های خاص واکنش‌های آسان‌تری نشان دهید، و راحت‌تر متوجه احساسات خود باشید.

مدیتیشن همچنین به شما کمک می‌کند با احساسات ناخواسته خود راحت‌تر کنار آیید.

کودکان اغلب به سختی می‌توانند احساسات ناراحت کننده را نام ببرند، به ویژه هنگامی که حتی برای ابراز احساسات خود تشویق نمی‌شوند.

آن‌ها ممکن است این احساسات را سرکوب یا پنهان کنند تا از مجازات جلوگیری کنند یا از طرف والدین خود به خاطر “خوب” بودن یا کنترل احساسات مورد قدردانی قرار گیرند.

احساسات، چه مثبت چه منفی، به هر حال باید تجربه و بیان شوند. احساسات سرکوب شده در شرایط غیرعادی خود را نشان می‌دهند، اغلب به روش‌های غیر مفید و حتی مضر.

مدیتیشن به شما کمک می‌کند با احساساتی که در زندگی شما ایجاد شده روبرو شوید و در آرامش آن‌ها را بپذیرید. وقتی به پذیرش احساسات عادت می‌کنید، بیان آن‌ها به شیوه‌های سالم آسان‌تر می‌شود.

این امر باعث می‌شود احساسات کودک درونتان را تأیید کنید و این گواه بر این است که می‌توانید به‌راحتی احساسات خود را نشان دهید.

همچنین می‌توانید مدیتیشن محبت آمیز را امتحان کنید تا احساسات درباره عشق و محبت را به خود فرزند خود منتقل کنید. ایگل همچنین مدیتیشن تجسم را به عنوان ابزاری مفید برای تصویرسازی فرزند کودک درونتان یا حتی “ملاقات” با او به عنوان بزرگ‌سال توصیه می‌کند.

مراقبه و شفای کودک درون
مراقبه و شفای کودک درون

شفای کودک درون با ثبت وقایع روزانه

بسیاری از مردم یادداشت برداری روزانه را راهی عالی برای مقابله با تجربیات چالش برانگیز و گیج کننده و آشفتگی احساسی می‌دانند. اگر یادداشت برداری روزانه دارید، ممکن است از این استراتژی مقابله‌ای سود زیادی ببرید.

همان‌طور که یادداشت برداری روزانه می‌تواند به شما در تشخیص الگوهای زندگی بزرگ‌سالان که قصد تغییر آن را دارید، کمک کند ، یادداشت برداری روزانه از منظر کودک درون می‌تواند به شما در تشخیص الگوهای بی فایده‌ای که در دوران کودکی شروع شده است، کمک کند.

برای تمرین یادداشت برداری روزانه، خود فعلی‌تان را برای لحظه‌ای کنار بگذارید و خود کودکتان را هدایت کنید. برای یادآوری احساسات خود در سن خاصی که قصد کشف آن را دارید، از عکس‌ها یا تمرین تجسم استفاده کنید.

هنگامی که ذهنیت درستی داشتید، چند خاطره و هر احساسی که با آن رویدادها مرتبط است را بنویسید. سعی کنید به چیزهایی که می‌نویسید خیلی دقت نکنید.

اجازه دهید افکار هنگام بالا آمدن روی کاغذ جاری شوند. بیان آن‌ها به شیوه‌ای کنترل نشده می‌تواند به شما کمک کند تا به درد دل کودک درون خود گوش دهید.

شفای کودک درون با بازیابی خاطرات شاد کودکی

بدون شک بزرگسالی با مسئولیت‌های زیادی همراه است، اما آرامش و بازیگوشی هر دو جزء اساسی سلامت احساسی خوب هستند.

اگر دوران کودکی شما فاقد تجربیات مثبت بود، ارتباط گرفتن با طرف بازیگوش وجودتان و وقت گذاشتن برای سرگرمی می‌تواند به تسکین درد از دست دادن آنچه در دوران کودکی نیاز داشتید کمک کند. همین‌طور لذت بردن از شادی‌های کوچک مانند بستنی خوردن بعد از پیاده روی، بازی با شریک زندگی یا فرزندان خود و خنده و شادی با دوستان بسیار مهم است.

هر کاری که انجام می‌دهید، وقت گذاشتن منظم برای تفریح ​​و با نشاط بودن در زندگی می‌تواند به تجدید احساسات مثبت جوانی کمک کند.

شفای کودک درون با کسب تجربه و تغییر

بهبودی همیشه پایان قطعی ندارد. اغلب یک سفر با امکان‌های نامحدود است.

شما این فرآیند را با تماس کودک درون خود آغاز کرده‌اید. اکنون می‌توانید این آگاهی تازه را پرورش دهید و همچنان که پیش می‌روید به راهنمایی‌های کودک خود گوش دهید.

کودک درونتان ممکن است در مورد چالش‌های گذشته بیشتر توضیح دهد. اما شما همچنین می‌توانید یاد بگیرید که خودجوش تر و بازیگوش تر شده و آنچه را که زندگی ارایه می‌دهد با حس شگفتی بیشتر پذیرا باشید.

هماهنگی با کودک درون شما می‌تواند به احساس کامل‌تری از خود منجر شود و اعتماد به نفس و انگیزه را افزایش دهد. با تأکید بر قصد خود برای ادامه گوش دادن، ارایه عشق و شفقت و تلاش برای التیام هرگونه زخمی که باز است، ارتباطی که شروع کرده‌اید را تقویت کنید.

شفای کودک درون با مراجعه به روان درمانگر

آسیب‌های روانی گذشته می‌تواند ناراحتی زیادی ایجاد کند. درمانگران سعی می‌کنند فضایی امن برای شما ایجاد کنند تا بتوانید در این آشفتگی احساسی حرکت کنید و استراتژی‌های مفیدی را برای شفای کودک درون خود بیاموزید. نقش مادران در این زمینه قابل توجه است برای همین منظور به مقاله اعتماد به نفس زنان رجوع شود.

درمانگران معمولاً تشخیص می‌دهند که چگونه تجربیات دوران کودکی و سایر رویدادهای گذشته می‌توانند بر زندگی ، روابط و رفاه کلی شما تأثیر بگذارند. اما همه انواع درمان، کاوش در رویدادهای گذشته یا مفاهیم مرتبط را به اندازه موضوع کودک درون را در اولویت قرار نمی‌دهند.

به عنوان مثال، درمان رفتاری شناختی یک رویکرد درمانی بسیار مؤثر تلقی می‌شود، اما به طور کلی بر تجربیات شما در زمان حال تمرکز می‌کند.

اگر علاقه‌مند به کشف گذشته خود و آشنایی با کودک خود هستید، به دنبال درمانگری باشید که در این زمینه تجربه دارد. به طور معمول ، روان درمانی پویا می‌تواند مناسب باشد.

شفای کودک درون، کار کودک درون نیز نامیده می‌شود ، به طور خاص بر این فرایند متمرکز است، اما انواع دیگر درمانگران نیز می‌توانند پشتیبانی کنند. این به متخصصان بالقوه کمک می‌کند تا نگرانی‌های خاصی را که می‌خواهید بررسی‌شان کنید هم بیشتر بدانند.

نتیجه نهایی در شفای کودک درون

هنگامی که نیاز به عشق، شناخت ، تحسین و سایر حمایت‌های عاطفی در دوران کودکی برطرف نمی‌شود، آسیب ناشی از آن می‌تواند در زندگی بزرگسالی شما نیز باقی بماند.

اما برای درمان و شفای کودک درون هرگز دیر نیست. برای شفای کودک درون با یادگیری پرورش کودک درون خود، می‌توانید این نیازها را تأیید کنید و بیاموزید که چگونه احساسات خود را به شیوه‌ای سالم بیان کنید، و شفقت و عشق ورزیدن به خودتان را افزایش دهید.

بخش مهمی از آموزش در مورد کودک درون در تمرینات TA یا تحلیل ارتباط متقابل قابل دسترسی است. همانطور که می دانید در واقع اریک برن مبدع تحلیل ارتباط متقابل بیان کرد که در وجود هر یک از افرد من آنها دارای سه بخش است که این سه بخش شامل والد، بالغ و کودک است. بخش کودک ما خود سه شکل رایج دارد که در افراد مختلف دیده می شود.

انواع کودک

کودک آزاد یا طبیعی: این کودک همان بخشی از ماست که نیازهای طبیعی و هیجانات ما را در بر میگیرد و ما با الگویی طبیعی با دنیا در تعامل هستیم مثلا وقتی بازی می کنیم و لذت می بریم. وقتی گرسنه می شویم و یا از درد گریه می کنیم این کودک طبیعی ما است که واکنش نشان می دهد.

کودک مطیع: این بخش از من زمانی که در حضور یک والد سرزنشگر قرار می گیرد ایجاد می شود به این صورت که کودک تصمیم می گیرد در برابر فرامین والد خود اطاعت کند تا سرزنش و تنبیه نشود یا پاداش دریافت کند.

کودک لجباز: این شکل از کودک زمانی ایجاد می شود که کودک در برابر والد سرزنشگر خود تصمیم می گیرد به دفاع از خود بپردازد و گاها این دفاع به شکل ابراز خشم و لجبازی است. کودک به دلایلی این الگو را به سایر حیطه های ارتباطی خود منتقل کرده و با دیگران نیز با این روش وارد ارتباط می شود.

سخن آخر شفای کودک درون

امیدواریم از این مقاله جهت شفای کودک درون خود استفاده کرده باشید. در نظر داشته باشید که همیشه یک درمانگر می تواند در زمینه شفای کودک درون و در بسیاری از زمینه های دیگر به شما یاری رساند. از این رو ارتباط خود را با یک درمانگر مورد اعتمادتان حفظ کنید. شفای کودک درون یکی از مسایلی است که می تواند حال روحی شما را بهبود بخشد.

در وبسایت مهدی خلیلی بهترین مطالب آموزشی روانشناسی قرار داده خواهد شد. امیدواریم از این مطالب آموزشی روانشناسی استفاده لازم را ببرید.

مقاله اعتماد به نفس کودک هم بسیار خواندنی است. پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام مهدی خلیلی

7 comments

  1. چه نکات جالب و اموزنده ای بود👌

  2. دزیره قریشی

    مثل همیشه فوق العاده 💖

  3. جالب بود.ممنون

  4. اين مطلب واقعا عالي بود اين موضوع رو من جاهاي مختلف مطالعه كردم ولي مثل تمام مطالب ديگه كه جناب دكتر خليلي عزيز به بهترين شكل منتقل ميدين اين مطلب واقعا عالي بود موفق باشيد

  5. مرسی دکتر عزیز، عالی بود… خیلی خوشحالم که با شما آشنا شدم

  6. چه زیبا و جالب👌🏻👌🏻

  7. ممنون مطلب خوبی است . ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo