سبد خرید
سیگار در نوجوانان

سیگار در نوجوانان از 2 جنبه مختلف

3.5/5 - (2 امتیاز)

متاسفانه امروزه مشکل مصرف سیگار در نوجوانان بسیار نگران کننده شده. مطالعات نشان داده بسیاری از افراد سیگاری اولین بار در سن ۱۸ سالگی و نوجوانی اولین سیگار را کشیدند و کم کم به مصرف آن ادامه می دهند. در نوجوانان فشار همسالان و دوستان نامناسب عامل مهمی در مصرف سیگار در نوجوانان است.

همچنین برخی از نوجوانان هم از والدین خود الگو برداری می کنند ‌و یا در دوران جنینی، سیگار کشیدن مادر باعث می شود خطر ابتلا به اعتیاد به نیکوتین در آنها افزایش پیدا کند. برخی هم گمان می کنند مصرف سیگار در نوجوانان باعث می شود مستقل و خونسرد و جذاب به نظر برسند. در برخی هم مشکلات عاطفی و رفتاری در خانه باعث مصرف سیگار در نوجوانان می شود.

راه جلوگیری از سیگار کشیدن فرزندان

آمارها نشان می دهد که مصرف دخانیات و سیگار در نوجوانان از سنین پایین شروع می شود و همین موضوع توجه زیاد والدین را می طلبد. متخصصان این حوزه به والدین هشدار می دهند که دوره نوجوانی فرزندان دوره ای حساس است که لازم است برای به سلامت گذشتن از این دوره تدابیری اندیشه شود تا فرزندان به این مواد آلوده نشوند. در وهله ی اول باید از خود والدین شروع کرد. اگر والدین سیگار می کشند باید برای جلوگیری از مصرف سیگار در نوجوانان خود از سیگار دست بکشند.

تحقیقات نشان داده که امکان مصرف سیگار در نوجوانانی که والدین آنها (یک والد یا هر دو) سیگار می کشند به مقدار قابل توجهی از نوجوانان دیگر بیشتر است بنابراین اگر والدین سیگار می کشند و از زیان های این ماده آگاه هستند برای اینکه از مصرف سیگار در نوجوانان خود جلوگیر ی کنند باید به ترک سیگار اقدام کنند. بسیاری از کودکان به علت تقلید از والدین خود علاقمند به سیگار می شوند و به آن گرایش پیدا می کنند.

در قدم بعدی برای کنترل مصرف سیگار در نوجوانان باید بدانید که دوستان فرزندانتان چه کسانی هستند. یکی دیگر از دلایل اصلی و مهم گرایش به مصرف سیگار در نوجوانان معاشرت آنها با دوستان نامناسب و سیگاری است. نوجوانانی هستند که در جمع دوستان خود برای خودنمایی به مصرف سیگار رو می آورند. برخی هم برای اینکه از تحقیر شدن توسط دوستان خود می ترسند و یا به علت زور گویی و فشار همسالان و دوستان سیگار مصرف می کنند.

در این شرایط که عامل سوق دهنده نوجوان عوامل روحی می باشد لازم است والدین ارتباطی دوستانه و صمیمی با فرزند خود داشته باشند، با او صحبت کنند و با تشویق و تقویت اعتماد به نفس نوجوان او را در رهایی از فشار روانی یاری دهند. همچنین در راستای کمک به ترک مصرف سیگار در نوجوانان با رفتار محبت آمیز و لحن ملایم و بی پرخاش، راحت تر می توان نوجوان را از عواقب دوستی با افراد ناباب آگاه کرد و این کار را نهی کرد.

عامل دیگری که در مصرف سیگار در نوجوانان نقش دارد و آنها مشتاق تجربه ی سیگار کشیدن می کند ژست های زیبایی است که در رسانه ها از افراد سیگاری نشان داده می شود. متاسفانه جوانان با دیدن این تصویرسازی های نادرست به سیگار روی می آورند تا جذاب به نظر برسند اما از ضرر های آن بی خبرند. والدین لازم است با فرزندان خود با آرامش و لطافت صحبت کنند و آنها را از آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت مصرف سیگار آگاه کنند.

سیگار کشیدن دختر نشانه چیست

متاسفانه مصرف سیگار در نوجوانان دختر نیز افزایش پیدا کرده، اما چرا این اتفاق رخ داده است؟ برخی دختران اظهار می کنند که به سیگار وابسته نشدند و هر زمان بخواهند می توانند از مصرف آن دست بکشند ولی چرا به مصرف آن ادامه می دهند؟ از دلایل روی آوردن به سیگار از زبان خود دختران مواردی چون رفع استرس و کشیدن سیگار محض سرگرمی بیان می شود.

سیگار در نوجوانان دختر
سیگار در نوجوانان دختر

سیگار کشیدن برای زنان و مردان مضر است ولی برخی ضررهای آن برای زنان بیشتر است. زنان سیگاری نسبت به زنانی که سیگار نمی کشند احتمال نابارور شدن آنها بیشتر است چرا که مواد موجود در سیگار تاثیر بدی بر تخمدان ها می گذارد و در تخمک گذاری ایجاد اختلال می کند. همچنین پوکی استخوان نیز یکی از خطرات سیگار کشیدن در زنان است که این خطر در زنان بیشتر از مردان است چرا که یائسگی هم تشدید کننده آن است.

گاه مصرف سیگار در نوجوانان دختر نشان دهنده این است که سعی در اثبات خود دارند و به علت رفتار نامناسب و متفاوت جامعه احساس کمبود هویت دارند و با کشیدن سیگار سعی می کنند که از ممنوعیت ها فرار کرده و عقده گشایی کنند. همچنین برخی دختران به تشویق دوستان به سیگار کشیدن روی می آورند و یا می خواهند نشان بدهند که استقلال دارند.

18 مورد از فواید سیگار کشیدن

شاید این عنوان برایتان جالب باشد که سیگار فایده دارد. از این عناوین در مقاله های متعددی استفاده می شود تا خوانندگان به خواندن مقاله ترغیب شوند اما تا چه حد حقیقت دارد؟ در واقع مضرات سیگار بسیار بیشتر از فواید احتمالی آن است. مطالعات زیادی نشان داده اند که سیگار کشیدن احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد. هر چند برای آن تا به امروز دلیل قانع کننده ای پیدا نشده که چرا سیگار این اثر حفاظتی در برابر پارکینسون دارد.

سیگار در نوجوانان
سیگار در نوجوانان

یک مزیت جالب دیگر سیگار کاهش خطر چاقی در این افراد است چرا که نیکوتین موجود در سیگار اشتها را کاهش می دهد و متاسفانه بسیاری از شرکت های دخانیات از این موضوع سوءاستفاده می کنند و زنان را به کشیدن سیگار برای کاهش وزن تشویق می کنند. لازم است بدانید از دلایلی که بعدا فرد را از ترک سیگار منصرف می کند این است که افزایش وزن با ترک سیگار اجتناب ناپذیر خواهد بود.

عوارض سیگار

از عوارض مصرف سیگار در نوجوانان می توان موارد زیر را نام برد:

  • خراب شدن دندان
  • بد بو شدن دهان
  • مبتلا شدن به انواع سرطان
  • آسم و دیگر مشکلات تنفسی
  • بیماری ها و مشکلات قلبی و عروقی
  • کثیف شدن دندان
  • ریزش مو
  • پیری زودرس پوست صورت
  • هزینه ی بالای خرید سیگار که در دراز مدت مبالغ قابل توجهی را از دست خواهند داد
  • کاهش انرژی برای رفتار های سالم و ورزش و فعالیت
  • افزایش احتمال ناباروری
  • مشکلات استخدام شدن برای برخی مشاغل
  • بروز مشکلات بینایی به علت دود گرم و سوزان سیگار
  • سرفه های مزمن و …
عوارض سیگار در نوجوانان
عوارض سیگار در نوجوانان

این موارد تنها بخشی از عوارض شناخته شده و ثابت شده اعتیاد به مصرف سیگار در نوجوانان است.

سیگار الکترونیکی چیست

چند سالی است که سیگار الکترونیکی جایگزین و کمکی برای ترک سیگار در نوجوانان معرفی شده اما آیا این ادعا حقیقت دارد؟ هیچ تحقیقی صورت نگرفته که اثر استفاده طولانی مدت سیگار الکترونیکی را بیازماید و حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این وسیله نیز به اندازه سیگار خطرناک است. این سیگار ممکن است به جای اینکه به ترک فرد کمک کند، برعکس عادت مصرف نیکوتین را افزایش دهد و فرد در حقیقت به ترغیب به افزایش مصرف نیکوتین یا سیگار در نوجوانان شود.

ترک سیگار

شاید فکر کنید که اثر ترک مصرف سیگار در نوجوانان تنها در دراز مدت دیده می شود اما چنین نیست. اثرات ترک مصرف سیگار در نوجوانان حتی در کوتاه مدت هم دیده می شود و با تداوم یافتن ترک بیشتر هم می شود.

ترک سیگار در نوجوانان
ترک سیگار در نوجوانان

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی می افتد

حتی بعد از یک ساعت از کشیدن آخرین سیگار ضربان قلب و فشار خون کاهش پیدا می کند و گردش خون بهبود می یابد. سیگار مونوکسید کربن دارد که بعد از دوازده ساعت که سیگار را مصرف نکنید سطح این ماده در بدن به حالت عادی باز می گردد و اکسیژن بدن نیز افزایش می یابد. به مرور این اثرات بعد از یک روز و دو روز و… بیشتر می شوند و اثرات چشمگیر تر دیگری نیز دیده می شوند.

برای ترک سیگار چه کنیم

مصرف سیگار در نوجوانان به مرور به یک عادت تبدیل می شود که ترک یک عادت به یکباره صورت نمی گیرد و نیاز به زمان دارد مخصوصا اعتیاد به مصرف سیگار در نوجوانان که واکنش مغزی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. پس در مرحله اول باید بدانیم که راه موثر ترک مصرف سیگار در نوجوانان روشی تدریجی است. ورزش کردن هم با افزایش سروتونین در مغز و کمک به واکنش های عصبی در کاهش و بهبود عوارض مصرف سیگار در نوجوانان موثر است.

یکی دیگر از روش های کمکی برای ترک مصرف سیگار در نوجوانان جایگزین کردن آن است مثلا به جای سیگار از یک ماده غذایی و یا چیز جویدنی به عنوان جایگزین استفاده کنید. از همه مهم تر این است که باید مسئولیت پذیر باشید و به تصمیم خود برای ترک سیگار پایبند بمانید.

ترک سیگار در نوجوانان
ترک سیگار در نوجوانان

بعد از ترک سیگار چه باید کرد

بعد از ترک مصرف سیگار در نوجوانان باید مراقب استرس و دیگر انگیزه هایی که دوباره آنها را به سمت مصرف سیگار در نوجوانان می کشاند باشیم. لازم است که به صورت روزانه ورزش کنند تا هم زندگی سالم تری داشته باشند و هم مشکلاتی که مصرف سیگار ایجاد کرده را بهبود بخشند. رژیم غذایی مناسب و میوه و سبزیجات هم اهمیت بالایی دارد.

لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون رو در بخش دیدگاه های سایت، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. در وبسایت مهدی خلیلی بهترین مطالب آموزشی روانشناسی قرار داده خواهد شد. امیدواریم از این مطالب آموزشی روانشناسی استفاده لازم را ببرید. مقاله اعتماد به نفس هم بسیار خواندنی است. پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام مهدی خلیلی

8 comments

  1. عالی بود دکتر جان،درود بر شما خسته نباشید

    1. خیلی عالی بود👌🏻. متاسفانه مشکل همه گیریه و اکثر افراد درحال حاضر درگیر این مسئله‌ن.😑

  2. مثل همیشه تمام توضیحات جامع و کامل
    پاینده باشید جناب دکتر

  3. کریم اصفهانی

    عرض سلام خدمت شما اقای دکتر موارد مطروحه در جهت ترک سیگار بسیار عالی و نقش هدایتی داشت با تشکر

  4. خیلی دیدم بچه های کمتر از شانزده سال دم سوپری ها دارند سیگار می‌خرند و بعضی وقتا معلومه اولین سیگارشون را دارند مخفیانه می‌خرند و چند نفر بیرون مغازه دارند سر این که چه نوعی بخرند بحث می‌کنند ، هیجان زده هستند ، و مغازه داران هم از اضافه شدن این مشتریان ناراحت نیستند.

  5. سیگار کشیدن دختران خیلی بدتره چون هنوز خیلی از مردم به چشم بد بهش نگاه می‌کنند، یک بار یک مرد چینی دیدم فارسی بلد بود، گفت در چین زن ها اگر سیگار بکشند فکر می‌کنند زنهای بدی هستند که سیگار می‌کشند، ما گفتیم ایران هم قبلاً اینطوری بود، هر چند در بعضی شهرستان ها و اقوام ایرانی مصرفش برای زنهای مسن‌تر متداول بوده.
    در کل وابستگی و عادت چیز خوبی نیست.

  6. بسیارعالی بود.البته مابانوجوانان سرکشی روبروهستیم که تابع هیچ مصلحتی ازجانب خانواده نیستند.

  7. بسیارعالی بود.البته مابانوجوانان سرکشی روبروهستیم که تابع هیچ مصلحتی ازجانب خانواده نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo