سبد خرید
اعتماد به نفس نوجوانان

اعتماد به نفس نوجوانان با 3 روش

امتیاز post

دوران نوجوانی، یکی از مهمترین دوران در زندگی هر فردی به حساب می آید، در این دوران فرد یاد می گیرد که چگونه به شخصیتی تبدیل شود که بتواند موفقیت های زیادی را برایشان به ارمغان بیاورد. در دوران نوجوانی یکی از عواملی در زندگی نوجوان دخیل است و اهمیت دارد اعتماد به نفس نوجوان است. البته داشتن و نداشتن اعتماد به نفس نوجوانان بیشتر به والدین فرد ارتباط دارد. چون طرز رفتار والدین و شیوه تربیتی والدین بسیار بر روی اعتماد به نفس نوجوانان تاثیر دارد. حال میخواهیم در این مقاله مواردی را در مورد اعتماد به نفس نوجوانان مورد بررسی قرار دهیم.

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

داشتن اعتماد به نفس نوجوانان باعث می شود که آنها به موفقیت های زیادی در زندگی دست پیدا کنند. چون اعتماد به نفس نوجوانان پایه و اساس موفقیت در هر چیزی می باشد. وقتی فرد اعتماد به نفس داشته باشد این مورد را می داند که می تواند از پس بسیاری از کارها بربیاید و توانایی انجام هر کاری را دارد. داشتن اعتماد به نفس باعث می شود که فرد دیدگاه مثبتی نسبت به خودش داشته باشد.

فرد نوجوان دیگر یک کودک به حساب نمی آید چون او دیگر دارد برای ورود به دوران بزرگسالی آماده می شود پس والدین نیز در این هنگام نقش مهمی را بر عهده دارند. همچنین پدر مادران باید نکاتی را جهت افزایش اعتماد به نفس نوجوانان شان بدانند که در زیر این نکات را آورده ایم.

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان
افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

1. احترام به نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است

فرد نوجوان دارای شخصیتی می باشد که روز به روز در حال توسعه است، اگر والدین به فرزند نوجوانشان احترام بگذارند و او را جلوی جمع تحقیر نکنند و بیشتر او را تشویق کنند، این امر باعث می شود که فرد نوجوان دیگر ترسی از این که با موقعیت های جدیدی روبرو شود نداشته باشد از این رو اعتماد به نفس نوجوانان نیز افزایش پیدا می کند.

2. افزایش انگیزه فرد نوجوان

نوجوانان نیز مانند هر فردی ممکن است دچار شکست هایی شوند مثلا در درسی نمره خوبی کسب نمی کنند و یا مثلا در مسابقه ای مقامی را کسب نمی کنند و او شاید فکر کند که حتما نقصی دارد که باعث شده او شکست را متحمل شود. به همین منظور، والدین باید با فرزند نوجوانشان صحبت هایی داشته باشند و به او انگیزه بدهند تا این موارد را فراموش کند و برای دفعه بعد که امتحان دارد و یا در مسابقه ای می خواهد شرکت کند، دوباره تلاش کند، در نتیجه این کار، اعتماد به نفس نوجوانان بیشتر می شود.

3. افزایش مهارت

از دیگر مواردی که والدین در افزایش اعتماد به نفس نوجوانان نقش دارند این است که باید کاری کنند او ارتباطاتش را تقویت کند و دوست های خوبی را برای خودش برگزیند. چون فرد نوجوان در اول راه قرار دارد و داشتن ارتباطات خوب می تواند باعث شود تا فرد در آینده و زمانی که تصمیم دارد زندگی مستقل را شروع کند، با اعتماد به نفس کامل تصمیم بگیرد.

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان
افزایش اعتماد به نفس نوجوانان

همچنین والدین باید در مواردی بتوانند از نوجوانشان پشتیبانی کنند، مثلا در اتفاقاتی حامی او باشند تا او سر افکنده نشود این چنین مواردی که از سوی پدر و مادرها باید انجام گیرد بسیار تاثیر مثبتی بر اعتماد به نفس نوجوانان خواهد داشت.

علایم کمبود اعتماد به نفس نوجوانان

کمبود اعتماد به نفس نوجوانان علایم زیادی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • یکی از این دلایل این است که فرد نوجوان قدرت نه گفتن را ندارد. مثلا در مواقعی نمی تواند خواسته فردی را که از او چیزی را در خواست کرده رد کند و به او نه بگوید که این نشان از کمبود اعتماد به نفس نوجوانان می باشد.
  • یکی دیگر از نشانه های کمبود اعتماد به نفس نوجوانان، این است که نسبت به شرایط دیدگاه منفی دارد یعنی اصلا به موارد مثبت فکر نمی کند و همیشه جنبه منفی موقعیتی که در آن قرار دارد را در نظر می گیرد.
  • از دیگر موارد کمبود اعتماد به نفس در فرد نوجوان این است که نسبت به انجام برخی موارد بهانه می جویند، مثلا اگر شخصی مثل مادرشان از او بخواهد کاری برایش انجام دهد چون اعتماد به نفس انجام آن کار را در خودش نمی بینید نسبت به انجام آن کار بهانه می جوید.
  • همچنین یکی دیگر از موارد کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان این است که فرد نوجوان مسولیت پذیر نیست و هیچ وقت مسولیت کاری را که انجام داده نمی پذیرد، به خصوص وقتی که کار اشتباهی انجام می دهد باز سعی میکند از زیر بار مسولیت کار اشتباهش شانه خالی کند.

افزایش اعتماد به نفس نوجوانان دختر

افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر نیز راهکار های خودش را دارد، و در زیر مواردی از این مورد را که با اهمیت است را مورد بررسی قرار می دهیم.

اعتماد به نفس نوجوانان
اعتماد به نفس نوجوانان
  • یکی از موارد مهم در زمینه اعتماد به نفس نوجوانان دختر این است که هر آنچه هستند خودشان را بپذیرند، اصلا مهم نیست که قد کوتاهی دارند و یا قد بلندی دارند و یا چیزی نیستند که افراد جامعه آنها را قبول داشته باشند. مهم ترین نکته که والدین نوجوانان دختر باید روی آن تمرکز کنند این است که او را تشویق کنند و مشوق او باشند و به او طرز تفکری مثبت از خودش را بیاموزند تا نوجوان دختر بتواند خودش را بپذیرد.
  • یکی از موارد دیگری که مهم ترین مورد در زمینه اعتماد به نفس در نوجوانان دختر می باشد این است که آنها از نظر شخصیتی به استقلال برسند، یعنی بتوانند بهترین تصمیمات را برای خودشان بگیرند و یعنی روی پای خودشان بایستند. این امر نیز باعث می شود که اعتماد به نفس در نوجوانان دختر بالاتر رود.
  • از دیگر مواردی که میتوان در زمینه افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان دختر گفت این هست که والدین باید آنها را تشویق کنند تا دخترانشان مهارت های خوبی را کسب کنند مثلا اگر نوجوان دخترشان دوست دارد مهارتی مثل یادگیری زبان و یا موسیقی و یا یک ورزش را دنبال کند، سریعا به آرزوی دخترشان جامه عمل بپوشانند تا از طریق یادگیری این مهارتها اعتماد به نفس دخترشان تقویت شود و او در آینده از طریق چیزی که آموخته می تواند بهترین ورژن خودش را به بقیه نشان دهد.

 تقویت اعتماد به نفس نوجوانان پسر

از موارد تقویت اعتماد به نفس در پسران میتوان به مواردی اشاره کرد که در زیر برخی از آنها را بیان میکنیم.

  • یکی از مواردی که در اعتماد به نفس در پسران تاثیر دارد این است که بتواند روی پای خودش بایستد و به طوری که مسولیت پذیر باشد حتی میتواند خرجی خودش را نیز با انجام یک سری کارها در بیاورد که این باعث میشود حتی از نظر مالی نیز اعتماد به نفسش بالاتر رود.
  • یکی از موارد مهمی که در تقویت اعتماد به نفس پسران تاثیر دارد این است که بتوانند انرژی مردانه بالایی را داشته باشند. حال این انرژی مردانه میتواند از طریق توانایی های فردی و یا اجتماعی بدست آید به طوری که پسران در این صورت اعتماد به نفس ارتباط با دختران را نیز بدست می آورند و می توانند رابطه عاطفی بهتری را نیز بدست آورند.

البته پدرو مادر در افزایش اعتماد به نفس پسران باید بسیار تلاش کنند به طوری که نقشی مکمل را در افزایش اعتماد به نفس آنها داشته باشند.

بالا بردن اعتماد به نفس نوجوانان

همان طور که در قسمت های قبلی در این مقاله مطرح کردیم، نوجوانی دوره ای است که فرد باید آن را جهت ورود به سنین بزرگسالی بگذراند و به پسر بودن و دختر بودن نیز ربطی ندارد. در پسرها اعتماد به نفس باعث می شود تا در جامعه نقش مهمی ایفا کنند و بهتر بتوانند به آن هدفی که می خواهند دست پیدا کنند، در دوران نوجوانی چه پسر و چه دختر با داشتن اعتماد به نفسی عالی می توانند دید مثبتی نسبت به زندگی شان داشته باشند و موفقیت های زیادی را نیز برای خودشان رقم خواهد زنند.

دلایل عدم اعتماد به نفس نوجوانان

در بالا مواردی که تاثیر زیادی در اعتماد به نفس دختران و پسران دارند را بررسی کردیم. با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که پدران و مادران نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس نوجوانان شان ایفا می کنند و باید همیشه مشوق او باشند و از تحقیر و توهین به او اجتناب کنند چون اگر این کار را نکنند، شخصیت فرزندشان به یک فرد عقده ای تبدیل خواهد شد که از همه طلبکار است.

عدم اعتماد به نفس نوجوانان
عدم اعتماد به نفس نوجوانان

بالابردن اعتماد به نفس فرزندان

اعتماد به نفس عنصری است که باید در تمامی دوران زندگی چه در کودکی و چه در نوجوانی و چه در بزرگسالی به آن توجه شود. اگر اعتماد به نفس نوجوانان تان دچار مشکل است می تواند با مراجعه به یک روانشناس و دریافت مشاوره تا حدی تاثیرات مثبتی را برا اعتماد به نفس فرزندتان داشته باشید. همچنین همان طور که در این مقاله چندین بار مطرح کردیم اعتماد به نفس نوجوانان می تواند موفقیت آنها در بزرگسالی را رقم بزند.

داشتن اعتماد به نفس بسیار مولفه مهمی است که باید فرد در هر دوره ای از زندگی به خصوص نوجوانی آن را به بهترین شکل داشته باشد، و والدین نیز تاثیر مهمی در داشتن اعتماد به نفس فرزندان نوجوانشان دارا هستند.

امیدواریم که اطلاعات مفیدی را به شما کاربران گرامی ارایه کرده باشیم. لطفا نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون رو در بخش دیدگاه های سایت، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. در وبسایت مهدی خلیلی بهترین مطالب آموزشی روانشناسی قرار داده خواهد شد. امیدواریم از این مطالب آموزشی روانشناسی استفاده لازم را ببرید. مقاله اعتماد به نفس هم بسیار خواندنی است. پیشنهاد می شود این مقاله را نیز مطالعه نمایید.

پیج اینستاگرام مهدی خلیلی

7 comments

  1. بسیار عالی

  2. بسيار مفيد بود 👌🏼

  3. سلام به نظر من صادق بودن و با محبت بودن باعث بالا رفتن عزت نفس نوجوان میشه بهت اعتماد میکنه وقتی بدون ی تیکه گاه مثل مادر و پدر عاقل داره اعتماد به نفسش می‌ره بالا

  4. م همیشه فکر می‌کردم الان که جامعه ی ایرانی به سمت مراقبت زیاد از کودکان رفته و همه خواسته های اونها را برآورده میکنه، اعتماد به نفس نوجوانان و جوانان هم خیلی زیادتر از قبل است و در مواردی این را می بینم. ولی با این وجود این اعتماد به نفس خودش را در روابط متقابل با جنس مخالف نشون نمی‌ده ، یعنی بچه ی نازپروده ی والدین در مواجهه با عشق و ارتباطات بسیار ضعیف و رنجور عمل می‌کنه. نمی‌دونم چرا

    1. تصویر غلط شاید همینه که اگر توجه زیادی بکنیم کودکان عککرد بهتری خواهند داشت ولی در واقع نیاز است که خانواده مهارت آموزش فرزند را داشته باشند. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت والدین تک بعدی عمل کردن آنها می باشد که فقط نیازهای توجه کودک را بیش از اندازه برآورده می کنند بدون توجه به جنبه های دیگر روان کودکان این روش مفید نخواهد بود.

      1. بله. کاملا درسته و چه خوب بیان کردید.

  5. نوجوانی سن بسیار سختی است و نداشتن حمایت والدین و بی اعتمادی به اونها در این سن بیشتر از کودکی باعث درد و رنج نوجوان میشه. با مسائل مختلفی باید دست و پنجه نرم کنه، تغییرات بدنش، افکار و احساسات جدید، همسالان خودش، پیشنهادات دیگران برای ایجاد رابطه ی عاطفی و جنسی حتی، پیشنهاد استفاده از سیگار و مواد مخدر و مشروب و..
    و این بچه باید اینقدر محکم باشه که از پسش بر بیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo